Valencia bezoeken in het voorjaar

Valencia bezoeken in het voorjaar is geweldig omdat de temperaturen heel aangenaam zijn om erop uit te gaan. De derde grootste stad van Spanje is dan ook heerlijk relaxed om te ontdekken. Afgelopen voorjaar zijn we naar Valencia gegaan. De voorgaande jaren hebben we met vrienden al wat andere steden bezocht. Het is een soort van traditie aan het worden. Dit keer kwam Valencia uit de hoge hoed. Het leuke van dit gezelschap is dat ieder zijn rol heeft of neemt. De een zoekt de hotels uit, de ander waar je lekker kunt eten. Weer een ander bekijkt wat er te beleven is in de stad en stippelt een route uit. En niet te vergeten hebben we een soort van penningmeester.

Hieronder een beknopt reisverslag

Dag 1:

De vliegreis van Eindhoven naar Valencia. Deze neemt ongeveer 2 uren en 15 minuten in beslag. Na een vlotte vlucht en korte taxirit arriveerden we in het schitterende vijfsterrenhotel Palau de la Mar. Na de check in, vlug even de koffers op de kamer en vragen of we nog ergens in de buurt, een hapje konden eten. We hadden een late vlucht en waren pas rond 23.00 uur op plaats van bestemming.

De vliegreis van Eindhoven naar Valencia
het schitterende vijfsterrenhotel Palau de la Mar
Mercat de Colón

De gastheer van het hotel adviseerde ons om naar het 5 minuten verderop gelegen Mercat de Colón te gaan, een oud treinstation dat van binnen is omgebouwd tot een soort markt met winkeltjes en cafés. Daar hebben we tussen de locals een aantal heerlijke tapas gegeten en drankjes genuttigd. Het was daar nog lang onrustig!

Dag 2:

We zouden om 09.00 uur gaan ontbijten maar dat werd iets later als gevolg van de avond ervoor. Uiteindelijk deed de koffie wonderen en werd het plan om richting het oude centrum te lopen. Vanaf ons centraal gelegen hotel slechts 15 tot 20 minuten lopen. Eerst langs de Porta de la Mar, een replica van de oude stadspoort, nu een monument voor de slachtoffers van de Spaanse burgeroorlog.

Porta de la Mar

Vanaf daar kwamen we uit op het Plaça de la Reina. Een druk plein met winkeltjes en terrasjes. Je hebt er een mooi uitzicht op de nabijgelegen Kathedraal van Valencia. Achter de kathedraal heb je weer een levendig plein, het Plaça de la Verge. Hier bevindt zich ook de Turia fontein. Via smalle straatjes kwamen we aan bij de Torres de Serranos, een toren die ooit deel uitmaakte van de oude stadsmuur.

Plaça de la Reina

Valencia bezoeken in het voorjaar

Enkelen van ons hebben de toren beklommen en genoten van het uitzicht over de stad. Aan de overkant van de straat wandel je zo de Jardín del Turia in. Dit park is aangelegd uit een drooggelegde rivierbedding. Deze groene long strekt zich kilometerslang uit door de stad. Wij hebben een deel te voet afgelegd maar het is ook mogelijk om dit per fiets te doen. Nadat we ons tegoed hadden gedaan aan de Spaanse ham, worst, kaas, wijn en bier verder naar de Mercat Central de València. De grootste overdekte markt in Europa voor verse producten zoals vlees, vis, groente en fruit. In het prachtige gebouw, aangekleed met kleurrijke tegeltjes, geniet je volop van alle geuren en smaken. Je komt ogen tekort bij het zien van al dat lekkers. Maar goed dat we van tevoren gegeten hadden.

Mercat Central
Camiel en Alice

Een stukje verderop heb je het historisch stadhuis van Valencia. Een imposant gebouw aan ook weer een ruim plein. Na al deze indrukken even ontspannen in het zwembad en stoombad van het hotel. Hierna maakten we ons op om buiten het centrum te genieten van een heerlijk glas sangria en paella. Dit Spaanse gerecht komt oorspronkelijk uit Valencia.

Camiel met een glas Sangria
Antoine met een glas Aqua de Valencia
Paella

Dag 3:

We besloten via het uitgestrekte Turia park naar het moderne gedeelte van Valencia te lopen. 25 minuten later bevonden we ons in een andere wereld. In de futuristische gebouwen bevinden zich een muziekhal, diverse musea, een bioscoop en een van de mooiste aquariums van Europa. Wat een contrast met de dag ervoor.

Vogelkooi in Valencia
L’Agora
L’Agora foto van Antoine
Ciudad de las Artes y las Ciencias
Palau de les Arts Reina Sofía

We zijn daarna doorgelopen naar de haven en vandaar naar Playa de las Arenas. Een van de stranden die Valencia rijk is. Aan de brede boulevard vind je vele strandtentjes waar je heerlijk kunt genieten van tapas en de lokale drank Aqua de Valencia. Een heerlijk verkoelende, ijskoude cocktail. Moe van al het wandelen, hebben we de stadsbus terug naar het hotel genomen. In de avond heerlijk gedineerd in het oude centrum.

Dag 4:

De voetballiefhebbers onder ons wilden toch wel heel graag het stadion van Valencia eens zien. Als je de Pont de les Flors (bloemenbrug) oversteekt, loop je via het Legermuseum, binnen 10 minuten naar Estadio Mestalla. De thuisbasis van de plaatselijke FC in de gelijknamige wijk Mestalla. Nadat we rondom dit enorme maar toch ook wel oude stadion hadden gewandeld was het tijd voor een drankje op het knusse Plaça de Redona. Voor de lunch, hebben we ons laten verrassen door een wel heel attente Spaanse ober. Hij bracht de lekkerste tapas met bijbehorende drankjes en begeleide dit met luid enthousiasme.

Vlag van Valencia
Alice en Elsa
Estadio Mestalla
Camiel, Frank, Antoine, Alice en Ilona
Alice, Ilona en Camiel in Valencia strand
Frank en Ilona

De volgende bezienswaardigheid op ons pad was het Plaza de Toros. Deze stierenarena wordt nog steeds gebruikt. Wat je er ook van vindt! Een klein stukje verderop zie je València Nord. Een enorm gebouw waar het belangrijkste treinstation van Valencia is gevestigd. Na al deze bezienswaardigheden waren de, voor de dames, onvermijdelijke kledingwinkeltjes aan de beurt. Na de inkopen, onder het genot van een drankje, bekeken te hebben terug naar het hotel. We besloten die avond in de buurt van het hotel te dineren. En hebben in een Spaans/Argentijns restaurant, genoten van een heerlijk stuk vlees met de gedroogde hammen op de achtergrond. Die avond op tijd naar bed.

Jardín del Turia

Dag 5:

Op tijd uit de veren voor een vroeg ontbijt. We hadden de ochtendvlucht terug naar Eindhoven. In het vliegtuig blikten we terug op een paar prachtige dagen in Valencia. Ook werd er meteen uitgekeken naar de volgende bestemming.

Valencia bezoeken in het voorjaar: Gaan jullie Valencia ook eens bezoeken in het voorjaar?